Wydrukuj

W 2004 roku, równo 20 lat temu, ukazał się pierwszy numer pisma przedsiębiorców leśnych „Drwal”. Tak! To już 20. urodziny „Drwala”! I zarazem, niestety, ostatnie. Zamieszczony na stronie numer 6/2024 jest 229 z kolei. I ostatnim jednocześnie. Przez te 20 lat ukazało się 230 numerów (w tym jeden specjalny), kipiących od rzetelnych informacji, opisujących realia prac leśnych we wszystkich możliwych aspektach. „Drwal” ma pokaźne grono wiernych Czytelników, których musi dziś opuścić. Wspólnicy Oficyny Wydawniczej Oikos sp. z o.o. podjęli decyzję o zaprzestaniu wydawania miesięcznika „Drwal”.

Powody tej trudnej decyzji były natury ekonomicznej. Od kilku lat drastycznie wzrastały ceny produkcji gazety, koszty papieru, usług drukarskich i pocztowych itd. Wydawnictwo, mimo braku rentowności, starało się z poczucia misji i wyrazu dobrze pojmowanej troski o polskie leśnictwo, wydawać tytuł, który był potrzebny i doceniany, o czym dobitnie świadczy liczny „żelazny elektorat” czytelniczy. Niestety mimo najlepszych chęci nie można w nieskończoność dokładać do interesu, czego, komu jak komu, ale przedsiębiorcom tłumaczyć nie trzeba.
O tym, że „Drwal” był potrzebny i doceniany, świadczy nie tylko liczba wiernych prenumeratorów. W roku 2017 miesięcznik „Drwal” został doceniony przez Towarzystwo Kultury Technicznej, członka Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej, i otrzymał tytuł Numerus Primus inter Pares. Jest to nagroda dla najlepszego czasopisma popularyzującego wiedzę oraz kulturę techniczną („Drwal” 7/2017). Za działalność na rzecz sektora usług leśnych, która realizowała się przecież poprzez tworzenie „Drwala”, zostałem w 2015 r. odznaczony medalem Zasłużony dla Stowarzyszenia Przedsiębiorców Leśnych. W roku 2019 otrzymałem też nagrodę Lasów Państwowych im. Adama Loreta za rok 2018 w kategorii „najlepsze zrealizowane działanie na rzecz kształtowania korzystnego wizerunku Lasów Państwowych, popularyzacji misji i roli Lasów Państwowych oraz wiedzy o środowisku leśnym – media” za, jak to określono, „wspieranie działalności prywatnego sektora usług leśnych i nieunikanie tematów trudnych i kontrowersyjnych” („Drwal” 8/2019).
Może to nie koniec, tylko wciśnięta pauza. Kolejne numery do rąk Czytelników już nie trafią, ale marka „Drwal” w posiadaniu wydawnictwa Oikos zostaje i może zostać w przyszłości reaktywowana, może odrodzi się kiedyś niczym Feniks z popiołów. I przede wszystkim w naszej leśnej przestrzeni krążą wciąż archiwalne numery „Drwala”, zawierające niezmiennie użyteczne artykuły, z których wiele traktuje o problemach branżowych, pozostających, mimo upływu lat, niestety dotkliwie aktualnych.
Ze swojej strony dziękuję za 13-letnią fantastyczną przygodę. Za setki spotkań, inspirujących rozmów i nawiązanie służbowych znajomości, które w wielu przypadkach przerodziły się w całkiem prywatne, wartościowe przyjaźnie. Do zobaczenia na leśnych ścieżkach.
redaktor naczelny Marek Bodył

 

Zostaw komentarz

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.

0
    0
    Koszyk
    Koszyk jest pustyPowrót do sklepu